Anne's Wiki Blog

Monday, October 30, 2006

Internet is stom, Fifa rules

Ik heb thuis drie broertjes en twee zusjes. We hebben allemaal een computer op onze kamer én nog een gezamenlijke internetcomputer. Nog is dat vaak niet eens genoeg. Waarom heeft iedereen eigenlijk een computer op zijn/ haar kamer? Sinds de eerste computer in ons huis verscheen is deze niet meer weg te denken. Ook wordt internet steeds belangrijker, voor school maar ook om allemaal leuke dingen op te doen zoals downloaden. De ontwikkeling van de nieuwe media in ons huis is razendsnel gegaan. Van schotel op de televisie, radio op de kamer, computer, computer op de kamer, internet en de mobiele telefoons om niet te vergeten. Hoe kijken mijn broertjes en zusjes aan tegen de computer en tegen internet?


“Internet is stom, Fifa rules!”
Ik had besloten bij alle vijf mijn broertjes en zusjes een interview te houden. Ik begon bij de jongste en dat bleek Jander te zijn. Hij is mijn jongste broertje en dus ook de jongste van het gezin. Jander is twaalf jaar. Ik vroeg hem wanneer hij voor het eerst ging computeren. Aangezien Jander de jongste is, is hij ook het vroegste begonnen met computeren. “Nondeju” zei hij “Toen ik voor het eerste ging computeren?” Hij antwoordde dat hij ongeveer een jaar of zes was. Dat was op een gezamenlijke computer en dus vroeg ik hem wat hij zoal deed op die computer. Jander dacht even na en antwoordde toen enthousiast “Rayman 1!” We moesten allebei lachen, omdat dat echt een Windows 98 spel is. “Oja” riep Jander nog opeens “En dat spel met die eekhoorn…” Jander kreeg zijn eerste computer op zijn kamer toen hij elf jaar was. “Weet je wat erop stond?” vroeg Jander aan mij. “Nou?” zei ik. “Windows 95, o nee zelf Windows 98!“ Ik vroeg hem daarna wat hij in de huidige computer van hem wel heeft, wat hij in zijn eerste computer niet had. Hij antwoordde “Op deze computer kan ik geen Fifa 2005 doen! En Fifa 2000!.... Eigenlijk wil ik gewoon mijn oude computer terug!” antwoordde hij sarcastisch. Zelf zat hij Fifa 2006 te spelen… De computer die hij nu heeft, heeft hij zelf gekocht. Ik vroeg hem waar hij het geld vandaan had, zegt hij “Alle jaren niks gekocht..”, hij dacht even treurig terug aan vroeger “.. en dan BAM ineens een computer kopen zo doe je dat!” Terwijl ik dat aan het opschrijven was riep hij ineens “Ow Raphael van der Vaart! - ook op zo’n vreselijk Engels accent zoals dat in het spel ook is… Ik keek op en zag dat Jander blijkbaar elke kans aangreep om even Fifa te spelen. Maar ik ging verder met de volgende vraag. Als je op Internet wil is er een gezamenlijke computer met vaste tijden. Ik vroeg of dat hij dat halfuurtje per dag genoeg vond. “Ja jonge!” riep hij enthousiast “Veels te veel ik ga er toch nooit op! Internet is stom, Fifa rules!” Ik vroeg hem of dat hij dacht dat Internet belangrijk zou blijven in de toekomst of dat de grootste hype alweer voorbij was. “Internet blijft nog 100.000 jaar belangrijk…”

“Deze computer is vet relaxed!”
Famke was aan de buurt. Mijn jongste zusje. Hoe oud was je toen je voor het eerste ging computeren vroeg ik haar. “Uhm ik zou het niet weten, tien jaar” zegt ze. Ik vraag haar waarom ze dat denkt, zegt ze “Omdat ik het niet zeker weet!” Ja dat is dan ook wel logisch… Daarna vroeg ik haar wat voor spellen ze allemaal deed op de gezamenlijke computer. “ Spelletjes van Jump & Run games” zegt ze “ Want ja, dat vond ik toen leuk en toen had ik ook nog geen leven” antwoordde ze lacherig. Ik vroeg haar daarna over haar eerste eigen computer. “Die computer, was niet, was altijd kapot, kon der niks op zetten” ratelde Famke maar door. “Maar” zei ze daarna “Het was wel mijn eigen computer”. Ook vroeg ik haar wat er beter is aan deze computer dan aan haar eerste. “Alles!” antwoordde ze kort en krachtig. “Deze computer is vet relaxed.” Ook vond ze het wel heel fijn dat ze nu meer spelletjes kan doen. Wat vind je het fijnste aan een computer op je eigen kamer, vroeg ik haar daarna. “Ik kan doen wat ik wil én niemand zit te zeiken dat ik iets niet mag!” ( ‘Zeiken dat iets niet mag’ is bijvoorbeeld dingen op het bureaublad zetten die dan erg in de weg staan. ) Uiteindelijk kwamen we uit bij het onderwerp Internet. Ik vroeg haar of dat ze haar tijd op de Internet computer te weinig, te veel of genoeg vond. “Veel te weinig!” schreeuwde ze door de kamer heen. Dit antwoord zat er dan ook wel aan te komen. “Als ik Internet op mijn eigen computer zou krijgen,” zei ze “dan zou mijn huiswerk veeeel sneller af zijn! En ik zou de hele dag MSNen” zei ze er nog snel achteraan. Ook vroeg ik haar of Internet belangrijk blijft in de toekomst of dat de hype alweer voorbij was. “Ja, die fanding ( bedoelt ze hype mee ) is alweer voorbij maar Internet blijft wel belangrijk in de toekomst.” antwoordde ze steenvast. Bij opmerkingen over het interview zei ze nog dat ze vond dat het goede vragen waren… Ik moet zeggen dat ik dat de leukste opmerking vond van allemaal!

“Gewoon… hangen…”
Aake was de volgende die aan de beurt was. Ze is vijftien jaar en mijn eerste zusje. Op de vraag wanneer ze voor het eerst ging computeren antwoordde ze acht jaar. “Want ik kreeg toen mijn radio en daaruit kwam de computer.“ Ik vroeg haar wat ze voor spellen deed op de gezamenlijke computer. “Kistje duwen!” antwoordde ze resoluut. “ Ow en Jack de Rabbit of zoiets…” bedacht ze zich nog opeens. Aafke kreeg haar eerste computer al in groep zeven omdat ze een jaar was blijven zitten in groep vier en dus even oud zou zijn dan als ze in groep acht zou zitten. Wat deed je het eerste op je computer, vroeg ik haar. “Alles installeren” antwoordde ze melig. Het fijnste aan een computer op haar eigen kamer vond ze dat ze kan schelden ( met een stiekem lachje erachteraan ) en gewoon troep erop kan gooien. ( bedoelt ze dus mee op het bureaublad ) De computer die je nu hebt, vroeg ik haar, de hoeveelste computer is dat van jou? Aafke dacht even na en zei toen “De tweede, deze heb ik zelf gekocht”. Ze is ook de enige die een paar weken Internet had op haar eigen computer in de zomervakantie omdat ze erg ziek was. Ik vroeg haar wat ze de hele dag deed. “Kindertent” zei ze. “Wat deed je daar dan op?” vroeg ik. “Gewoon, hangen…” Op de vraag download je veel, moest ze eerste even denken. Toen antwoordde ze “Meestal gewoon even een liedje downloaden en dan even flexibel (op een heel melig toontje en Jander begon keihard te lachen ) niks”. Ze denkt dat Internet belangrijk blijft in de toekomst. Bij op- of aanmerkingen over het interviewe zegt ze ”Het was leuk!” Nou dat moeten we hebben!

“Internet nodig voor de toekomst? Zolang er Travian is vind ik alles best!”
Mijn tweede broertje was nu aan de beurt. Zijn naam is Harmen en hij is zestien. Ik vroeg hem als eerste hoe oud hij was toen hij voor het eerste ging computeren. “Wat een vraag” merkte hij al meteen op “zes, zeven ofzo” was zijn vage antwoord. Wat wil je zeggen over je eerste computer, vroeg ik hem als tweede. “Hij maakte veel lawaai” was zijn korte antwoord. Dat was dan ook wel waar. Op de vraag wat er beter was aan deze computer dan aan zijn vorige computer, antwoordde hij: “Grafische opties” met een lachend gezicht “Dus meer spelletjes” Aangezien Harmen en Maarten het meeste spellen bij ons spelen is dat voor hen natuurlijk wel het belangrijkste. Hij heeft tot nu toe zijn derde computer alweer en is er tot nu toe ook nog wel tevreden over. Wat hij niet zegt is dat hij in het begin ruzie had met Maarten die dezelfde computer hoorde te hebben, terwijl er toch verschillen in zaten. Dus hij loog een beetje maar dat mag wel in een interview… Aangezien we allemaal samen een Internet computer hebben vroeg ik of hij de tijd die hij had te veel, te weinig, of genoeg vond. “Te weinig” antwoordde hij resoluut. “Ik wil Internet op mijn eigen computer”. Wat doe je dan steeds op Internet, vroeg ik daarna. Misschien had ik dat beter niet kunnen vragen want hij noemde een heel rijtje op en ik kreeg kramp in mijn vingers van het snelle schrijven! “ Travian, dingen voor school ( met een lach erbij ), www.psv.nl, www.mhcb.nl, www.knvb.nl. Harmen denkt dat Internet nog wel nodig is voor de toekomst en vooral voor school. “Zolang er Travian is vind ik alles best” zegt hij overtuigend. “O ja en voor de sociale contacten!” Ik noem geen namen, waarin hij duidelijk Famke met haar MSN bedoelt… Op de vraag of hij nog op- of aanmerkingen heeft over dit interview zei hij “Lastig interview, want ik was voor school bezig…” Ik zei “Ik ook….”

“Hogere resolutie, meer GhZ, beter, sneller, verticale floppydrive, radio…”
Maarten is de laatste en ook de een- na oudste. Hij is zeventien jaar en mijn eerste broertje. Allereerste vroeg ik hem hoe oud hij was toen hij voor het eerst ging computeren. “Weet ik veel” zegt hij ( typisch Maarten overigens ) “ Drie en eenhalf” Ik vroeg hem wat hij deed op de gezamenlijke computer. “ Pokémon” kwam er meteen uit “en Ratcat de Rekenrace” Zelf kan ik zeggen dat ik dat ook altijd een leuk spel vond. Wat hij als eerste deed op zijn eerste computer was Fifa 2000 installeren. Dat zat er dan ook wel dik in… Daarna vroeg ik hem wat hij op deze computer wel heeft en op zijn vorige computer niet. “Hogere resolutie, meer GhZ, sneller, verticale floppydisk, beter, minder herrie (Maarten’s eerste computer maakte veel lawaai ), radio ingebouwd, tijd staat erop, fel ( irritant) oranje licht en hij is klein” Toen ik na een half uur dit antwoord had opgeschreven, gingen we verder naar de volgende. Op de vraag wat hij het fijnste vond aan een computer op zijn kamer antwoordde hij dat hij mooi de hele dag ( ja hoor!) Fifa kan spelen! Ook vroeg ik hem wat hij vond van de internettijd op de computer. “Veel te weinig” zegt hij “ik kan niet vinden wat ik wil”
( op dat moment zat hij ook op internet en kon dus niet vinden wat hij wilde… het had ook nog met Fifa te maken ) Als Maarten internet op zijn kamer zou krijgen zou hij heel erg veel online Fifa spelen. Daarna vroeg ik hem of hij denkt dat internet belangrijk blijft in de toekomst of is de grootse hype alweer voorbij. “Internet is leuk” antwoordde hij “Blijft vast wel belangrijk” Zo denk ik er ook over…

Ik ben begonnen bij mijn jongste broertje omdat hij de computer het langst mee heeft gemaakt. Al toen hij geboren was hadden we een gezamenlijke computer. Terwijl mijn oudste broertje en ik helemaal hebben meegemaakt hoe internet en de computer in ons huis gekomen is. De conclusie is dan dat Jander heel anders denkt over computers dan Maarten en ik. Ook op school had Jander al snel computers en internet terwijl Maarten en ik pas in groep zes gebruik maakten van de computer en dat was dan nog Windows 98. Ik denk dat de computer vanaf nu door kinderen veel te snel voor lief genomen gaat worden. Dat is toch jammer…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home